PSIKOLOGI PENDIDIKAN
SOALAN-SOALAN TUTORIAL DAN ISL
TARIKH/MINGGU
|
TUTORIAL
|
ISL
|
17/18.6 – 21/22.6.
2012)
|
Pembahagian kumpulan dan topik tutorial.
Tutorial 1
“Anda dikehendaki
mencari artikel dari internet yang menggambarkan konsep dan tujuan psikologi
pendidikan. Seterusnya buat kesimpulan tentang implikasi psikologi pendidikan
kepada guru”
|
Bagaimanakah pengetahuan tentang psikologi boleh
membantu guru memahami tingkah laku murid?
|
M 2
(24/25.6 – 28/29.6
2012)
|
Tutorial 2
Dalam kelas 5 Mawar terdapat murid-murid yang berbeza
dari segi pertumbuhan dan perkembangan mereka. Jelaskan kenapa situasi ini
berlaku.”
|
Pelajar membuat pembacaan dan bersedia membuat banding
beza antara perkembangan dan pertumbuhan
Mencari bahan berkaitan faktor baka dan persekitaran
untuk persediaan sesi sumbangsaran
semasa tutorial
|
M 3
(1 /6.7 – 5/6.7.
2012)
|
Tutorial 3
Gallery walk –
Setiap kumpulan perlu menyumbang idea mengenai ciri-ciri perkembangan kanak-kanak
berdasarkan teori
yang telah dipelajari
|
Pelajar
menyediakan jadual ciri-ciri
perkembangan berdasarkan perspektif
teori perkembangan fizikal,kognitif dan sosio-emosi
|
M 4
(8/9.7 – 12/13.7.2012)
|
Tutorial 4
“Bincangkan bagaimana pertumbuhan dan perkembangan
kanak-kanak perlu diambil kira dalam
pembelajaran dan pengajaran.
Pelajar membuat banding beza antara jenis-jenis
kecerdasan dan kesannya terhadap guru dan pelajar
|
Cari dan senaraikan buku rujukan di pusat sumber / website
dan simpan senarai dalam portfolio.
Pelajar membuat rumusan tentang isi pelajaran dalam
peta minda dan menyimpannya dalam portfolio.
Pelajar membuat rujukan di pusat sumber tentang
jenis-jenis kecerdasan dan membuat peta konsep tentang setiap jenis
kecerdasan dan menyimpan
nya dalam portfolio
|
M 5
(15/16.7 – 19/20.7.
2012)
|
Tutorial 5
Bincangkan implikasi gaya
kognitif/ pembelajaran terhadap pengajaran dan pembelajaran”
Peta konsep mengenai implikasi perbezaan individu terhadap pengajaran dan
pembelajaran.
|
Pelajar mencari bahan dalam internet tentang gaya
kognitif dan membuat persiapan untuk pembentangan.
Pelajar mengumpul
kan artikel tentang gaya pembelajaran yang berbeza di
kalangan mereka.
Membincang
kan kesan gaya pembelajaran terhadap murid.
Pelajar membuat rujukan dari internet untuk
membincangkan tajuk dalam tutorial.
|
M 6
(22/23.7 – 26/27.7.2012)
|
Tutorial 6
“ Main peranan berdasarkan
situasi yang menunjukkan pelbagai jenis helah
bela diri.
Seterusnya membuat kesimpulan tentang implikasi
terhadap pengajaran dan pembelajaran”
|
Pelajar mencari
maklumat tentang Triune brain Theory dan Split Brain Theory
|
M 7
(29/30.7 – 2/3.8.
2012
|
Tutorial 7
Pelajar mengadakan forum mini tentang Triune Brain
Theory dan Split Brain Theory
|
Layari internet dan muat turun maklumat berkaitan
implikasi teori pembelajaran
behavioris terhadap pengajaran-pembelajaran kepada kanak-kanak
Rumuskan semua isi kandungan kuliah dan bahan rujukan
kepada bentuk peta konsep / pengurusan grafik dan simpan dalam portfolio
|
M8 & M9 – PBS
M10 – CUTI SEMESTER
|
||
M 11
(26/27.8 – 30/31.8.
2012)
|
Tutorial 8
Membuat pembentangan secara PMI (Plus, Minus, Interesting) tentang implikasi teori Behavioris
terhadap pengajaran dan pembelajaran. Galakkan respons dari kumpulan lain.
|
Mencari bahan di pusat sumber/ internet berkaitan
dengan proses-proses pembelajaran
|
M 12
(2/3.9 – 6/7.9.
2012)
|
Tutorial 9
“Mengenal pasti aplikasi
teori-teori pembelajaran dalam prinsip 5E”
*Integrasi TMK digalakkan.
|
Mencari bahan di pusat sumber/ internet berkaitan
dengan proses-proses pembelajaran
|
M 13
(9/10.9 – 13/14.9.
2012)
|
Tutorial 10
“Pelajar mengenal pasti sebab-sebab berlakunya lupaan
dan mencari strategi meningkatkan daya ingatan dari internet”
|
Pelajar membuat rujukan di pusat sumber tentang topik
tingkah laku bermasalah.
Perbincangan dalam kumpulan tentang teknik/intervensi
yang boleh digunakan untuk membantu murid yang mempunyai tingkah laku
bermasalah.
|
M 14
(16/17.9 – 20/21.9.
2012
|
Tutorial 11
“Muat turun tayangan video berkenaan kanak-kanak
bermasalah tingkah laku”
Kenal pasti jenis tingkah laku bermasalah
dan bincangkan
cara memodifikasi
tingkah laku
tersebut.
|
|
M 15
(23/24.9 – 27/28.9.
2012)
|
Tutorial 12
Aktiviti berdasarkan pemahaman tentang motivasi.
Buat analisis
nota-nota kuliah dan bahan rujukan dengan menggunakan format analisis KWL yang disediakan..
|
Buat bacaan tambahan tentang motivasi dan sediakan
borang KWL untuk sesi tutorial yang akan datang
Berdasarkan capaian internet,cari maklumat mengenai
perkembangan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di Malaysia.
|
M 16
(30.9/1.10 - 4/5.10.
2012)
|
Tutorial 13
Anda dilantik sebagai jawatankuasa kelab bimbingan dan
kaunseling di sekolah. Buat satu brosur/poster berkenaan kelab tersebut
|
Berdasarkan capaian internet, cari maklumat mengenai
perkembangan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di Malaysia.
|
M 17
(7/8.10 -11/12.10.
2012)
|
Tutorial 14
”Seorang murid dalam
kelas anda didapati mengalami masalah peribadi. Sebagai seorang guru
permulaan, apakah yang perlu anda lakukan untuk membantu murid tersebut?”
|
Berdasarkan capaian internet, cari maklumat mengenai
perkembangan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di Malaysia.
|
M 18
(14/15.10 – 18/19.10.
2012)
|
Tutorial 15
Kendalikan satu
bengkel (hands-on) untuk terapi bermain, terapi bercerita,
terapi seni, terapi muzik dan terapi biblio.
|
Cari maklumat
untuk mengendali
kan bengkel terapi kanak-kanak.
Lawat laman web
berkaitan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling sekolah. Kenal pasti aspek-aspek
yang dominan dalam perkhidmatan tersebut.
|
No comments:
Post a Comment