SOALAN TUTORIAL DAN ISL MINGGUAN
PROGRAM :PISMP-IPGM SEMESTER: 8 Tahun: 2010
Guru dan Cabaran Semasa KOD: EDU3109 KREDIT: 3+0
MINGGU
|
Tutorial (1 jam)
|
ISL (2jam)
|
M1
19/20 Jun – 23/24 Jun 2011
|
Penjelasan sesi tutorial & ISL.
Pembahagian kumpulan dan topik tutorial untuk dibentangkan dalam sesi tutorial (mula minggu 6)
|
Cari dan bahan-bahan berkaitan dengan isu dan cabaran pendidikan semasa di perpustakaan/ laman web. Simpan bahan ini dalam portfolio untuk membuat rujukan tambahan.
Persediaan tutorial minggu ke-2:
Melayari laman web untuk muat turun bahan yang berkaitan dengan isu dan cabaran pendidikan semasa, khasnya dari aspek kepelbagaian budaya dalam bentuk forum
|
M2
26/27 Jun – 30 Jun/ 1 Julai
|
Sesi Forum :
Isu dan cabaran pendidikan semasa, khasnya dari aspek kepelbagaian budaya
|
Rumuskan semua isi kandungan kuliah dan bahan rujukan dalam bentuk peta konsep / pengurusan grafik simpan dalam portfolio.
Persediaan tutorial:
Melayari laman web untuk muat turun bahan yang berkaitan dengan isu dan cabaran pendidikan semasa, khasnya dari aspek pengaruh perkembangan Teknologi Maklumat dan Komunikasi. Bincang isu dan cabaran tersebut dalam bentuk forum.
|
M3
3/4 - 7/8 Julai
|
Sesi Forum:
Isu dan cabaran pendidikan semasa, khasnya dari aspek pengaruh perkembangan Teknologi Maklumat dan Komunikasi.
|
Persediaan tutorial:
Perbincangan kumpulan:
Bincang dan senaraikan tingkah laku-tingkah laku yang tidak harus dilakukan berdasarkan Peraturan-peraturan pegawai awam(kelakuan dan tatatertib) 1993 (Pindaan 2002)
|
M4
10/11 – 14/15 Julai
|
Perbincangan kumpulan:
Bincang dan senaraikan tingkah laku-tingkah laku yang tidak harus dilakukan berdasarkan Peraturan-peraturan pegawai awam(kelakuan dan tatatertib) 1993 (Pindaan 2002)
|
Persediaan tutorial:
Merujuk buku atau melayari laman web untuk mendapatkan maklumat berkaitan dengan implikasi pendidikan wajib di Malaysia.
Persediaan Tutorial :
Penyediaan dan perbincangan tugasan Kerja Kursus Pendek(KKP)
|
M5
17/18 Julai
-
M8
11/12 Ogos
|
INTERNSHIP
| |
M9
14/15 18/19 Ogos
M10
21/22 – 25/26 Ogos
|
Pembentangan Tutorial:
Bentang hasil perbincangan kumpulan mengenai implikasi pendidikan wajib di Malaysia
Tutorial 2:
Penerangan dan Perbincangan tugasan KKP
|
Persediaan tutorial:
Melayari laman web http://www.twu.edu/inspire/Fact_Sheets/emotional.htm
untuk mendapatkan maklumat berkaitan dengan pendekatan guru dalam menangani masalah gangguan emosi kanak-kanak dalam bilik darjah.
Melayari laman web http://www.unicef.org/crc/files/Rights_overview.pdf
berkaitan dengan Convention on the Rights of the Child dan buat rumusan dalam bentuk pengurusan grafik.
|
M11
28/29 Ogos - 1/2 Sept
|
Pembentangan Tutorial: Pelajar membentang hasil rumusan berkaitan dengan pendekatan guru dalam menangani masalah gangguan emosi dalam bilik darjah.
Membentang hasil rumusan berkaitan dengan Convention on the Rights of the Child.
|
Persediaan tutorial 1:
Banding beza stres dan burnout dan cadangkan cara-cara pengurusan stres dan emosi, khasnya dalam kalangan guru.
Persediaan Tutorial 2:
Melayari laman web http://www.mindtools.com/stress/Brn/BurnoutSelfTest.htm dan melengkapi Burnout Self-Check List. Simpan bahan ini dalam folio.
|
M12
4/5 – 8/9 Sept
|
Pembentangan Tutorial 1:
Banding beza stres dan burnout dan cadangkan cara-cara pengurusan stres dan emosi, khasnya dalam kalangan guru.
Pembentangan Tutorial 2:
Bentang hasil pentaksiran berdasarkan Burnout Self-Check List. Cadangkan langkah-langkah menangani dan menguruskan tekanan emosi yang dihadapi
|
Persediaan untuk tutorial:
Buat rujukan/ carian lanjutan berkaitan Strategi Pengajaran yang Inovatif. Aplikasikan strategi tersebut dalam mata pelajaran major dan sediakan RPH yang berkaitan.
|
M13
11/12 – 15/16 Sept
|
Pembentangan Tutorial:
Aplikasikan strategi pengajaran yang inovatif dalam mata pelajaran major. Sediakan RPH yang berkaitan dan mempersembahkan dalam kelas.
|
Persediaan tutorial:
Pelajar menyepadukan ilmu dan kemahiran yang dipelajari dan membentuk persekitaran pembelajaran yang inovatif dan kondusif.
|
M14
18/19 – 22/23 Sept
|
Pembentangan tutorial:
Pelajar membentang hasil perbincangan tentang pembentukan persekitaran pembelajaran yang inovatif dan kondusif.
|
Persediaan tutorial:
Melayari laman web untuk mendapatkan maklumat tentang ciri-ciri pengurusan inovatif dan strategi perubahan. Buat rumusan dalam bentuk pengurusan grafik.
|
M15
25/26 – 29/30 Sept
|
Pembentangan Tutorial:
Membentang ciri-ciri pengurusan inovatif dan strategi perubahan dalam bentuk pengurusan grafik.
|
Persediaan untuk tutorial:
Perbincangan dalam kumpulan – Cara-cara mengadaptasikan pelbagai innovási dan perubahan dalam pendidikan.
|
M16
2/3 – 6/7 Okt
|
Pembentangan Tutorial:
Membentang tentang cara-cara mengadaptasikan pelbagai inovási dan perubahan dalam pendidikan.
|
Persediaan tutorial:
Tugasan kumpulan – menyediakan pelan tindakan untuk mengurus perubahan.
|
M17
9/10 – 13/14 Okt
|
Pembentangan tutorial:
Membentang pelan tindakan untuk mengurus perubahan.
|
Persediaan Tutorial:
Membuat refleksi tentang keseluruhan “Guru dan Cabaran Semasa” dan membuat catatan refleksi
Mengemaskinikan folio secara sistematik.
|
M18
16/17 – 20/21 Okt
|
Pembentangan Tutorial:
Perkongsian dalam membuat rumusan dan catatan refleksi tentang kursus.
|
Mengemaskinikan folio secara sistematik.
|
No comments:
Post a Comment